Magas vérnyomás kezelése életmód orvoslással

Magas vérnyomás kezelése életmód orvoslással

Napjainkban a magas vérnyomás civilizációs betegségnek tekinthető, hiszen szorosan összefügg a mozgásszegény életmóddal, az elhízással és az egészségtelen táplálkozással. Magyarországon a felnőttek 20%-a, a 60 éven felüliek több mint fele magas vérnyomás betegségben szenved. A betegségre való hajlam közel 40%-a genetikailag meghatározott, de a hajlam még nem maga a betegség, így a hipertónia természetes módszerekkel is csökkenthető.

Magasvérnyomás


 

A magas vérnyomás az egyik legjelentősebb kockázati tényező a szív-érrendszeri betegségek tekintetében. Minden 20/10 Hgmm-es emelkedés megduplázza a szív-érrendszeri kockázatot 115/75 Hgmm vérnyomásérték felett. [1]

Nemzetközi szakmai ajánlások a magasvérnyomás-betegség kezelésénél első teendőként határozza meg a: súlycsökkentést túlsúlyosoknál, DASH diéta betartását csökkentett sóbevitellel, rendszeres fizikai aktivitást, dohányzás elhagyását, alkohol fogyasztás mérsékelt szinten tartását. [2]

 

Javasolt életmód változtatások:
 

  • Sóbevitel csökkentése 65–100 mmol/ napra,
     
  • Napi 30–60 perc aerob mozgás a hét 4–7 napján,
     
  • A testsúly egészséges szinten tartása (BMI 18,5–24,9 kg/m2; haskörfogat férfiaknál 102 cm, nőknél 88 cm alatt),
     
  • Alkoholfogyasztás férfiaknál heti 14, nőknél heti 9 egység alatt tartása,
     
  • Étkezésben a telített zsírok és koleszterin csökkentése, zöldség-gyümölcs, alacsony zsírtartalmú ételek, rostok, teljes kiőrlésű gabonák és növényi eredetű fehérjék fogyasztása. [3]

 

Dyslipidémia

 

A lipidszintek javulását eredményezi a telített zsírok és a koleszterin mennyiségének étkezésbeli csökkentése, túlsúlyosoknál a testsúlycsökkentés, az elfogyasztott rostmennyiség növelése, a fizikai aktivitás növelése. [4,5]

Lidid-szintek (koleszterin, LDL, HDL, triglicerid) normalizálására javasolt a heti 5x30 perc közepes intenzitású aerob mozgás a maximális pulzusszám 70–85%-án kiegészítve közepes-erős intenzitású (75–85% 1 RM) izomerő növelő edzéssel. Izomerő növelésnél többet ér az ismétlésszám növelése, mint az ellenállás emelése. [6]

 

Komplex szemléletmód


Az életmód orvoslás olyan komplex segítséget nyújt, amely holisztikus szemléletével nem csak az adott problémára koncentrál. A dietetikus a táplálkozás személyre szabott felépítésében, a mozgásterapeuta, a gyógytornász és a sportorvos az optimális mozgásprogram kialakításában segít, míg a szakorvosok, így a kardiológus, az endokrinológus és a fájdalomspecialista az egészség teljes visszaállításán munkálkodnak.

A fent felsorolt módszerek együttes hatásával már a gyógyszeres terápia hatékonyságával felérő vérnyomás csökkenést tudunk elérni. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy a magasvérnyomás betegség ritkán jelenik meg önálló kórképként, ezért a helyes életmódbeli tényezők kialakításával a párhuzamosan fennálló s betegségek is jól kezelhetőek.

Az életmód orvoslással - egy szakértői teammel a háttérben - gyorsabb, tartósabb, biztonságosabb és akár az egész életet befolyásoló eredményt lehet elérni.

 

 

 

 

Felhasznált irodalom:

 

[1] JNC VII, NHLBI, 2003

[2] Chobanian AV, Bakris GL, Black HR et al. The Seventh Report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure: the JNC 7 report. JAMA 289:2560–2572, 2003.

[3] Khan NA, Hemmelgarn B, Herman RJ et al. The 2008 Canadian Hypertension Education Program recommendations for the management of hypertension: part 2 - therapy. Can J Cardiol. 2008 Jun;24(6):465-75.

[4] Buse JB, Ginsberg HN, Bakris GL et al. Primary prevention of cardiovascular diseases in people with diabetes mellitus: a scientific statement from the American Heart Association and the American Diabetes Association. Circulation115 : 114–126,2007.

[5] American Dietetic Association: Disorders of lipid metabolism evidence-based nutrition practice guidelines for adults [article online]. Available from http://www.adaevidencelibrary.com/topic.cfm?=3015.

[6] Mann S, Beedie C, Jimenez A: Differential effects of aerobic exercise, resistance training and combined exercise modalities on cholesterol and the lipid profile: review, synthesis and recommendations. Sports Med (2014) 44:211–221