Az életmódváltás lépései

Az életmódváltás lépései

Az egészséges életmód és az ezzel járó gyógyuláshoz vezető út fontos eszközei a helyes táplálkozás és a rendszeres mozgás. Azonban ezek nem könnyen elért, azonnali eredmények, hanem egy hosszabb, folyamatnak kell lezajlania ahhoz, hogy beépüljenek az ember életébe és valódi változást eredményezzenek.

„A mozgás gyógyszer”

- szokás mondani, ami igaz is, hiszen bizonyított, hogy a rendszeres testmozgásnak olyan hatásai vannak például a vércukorszintre vagy a vérnyomásra, mint a gyógyszerek. Másrészt viszont megtévesztő, hiszen nem elég naponta bevenni egy pirulát, hanem sok időt és energiát rá kell áldozni! Azonban a hatások maradandóak.

Az életmód megváltoztatásához két kulcsfontosságú elem a motiváció és az információ. Ha csak az egyik hiányzik, nem lesz sikeres a változás. A siker pedig itt abban mérhető, hogy sikerül-e lecserélni (pontosabban átalakítani!) a korábbi berögzült, rossz, de kényelmes mindennapokat az egészséget javító vagy éppen gyógyulást okozó szokásokká. E nélkül a pár napig vagy hétig tartó diéta és edzések csak ideiglenes eredményt hozó, szenvedős elfoglaltságok lesznek.

Hogyan áll akkor össze egy jó életmódváltó program?

1. lépéshez: motiváció - információ

Már csak ahhoz is szükséges egy belső motiváció, hogy az ember fontolgatni kezdje az életmód változtatást és olvasgatni kezdjen, milyen módszerei vannak. Ez a fajta motiváció sok mindenből eredhet (tartós gyógyulás igénye krónikus betegségből, forma vagy edzettség javítása, magánéletben történt változások, stb.), de minden esetben megfogalmazódik egyfajta vágyódás a pozitív irányú változásra.

A folyamat elkezdéséhez – bár közhelynek tűnik – némi akaraterőre van szükség, mivel ez az a képesség, amivel olyan dolgokat lehet megtenni, amit az ember nem akar. Márpedig elsőre a sportolás, a dohányzás abbahagyása vagy a megszokottól eltérő ételek fogyasztása az emberek többségének nehéz, olykor kellemetlen lépés is lehet.

Ekkor fontos a megfelelő információ megszerzése: mit és mennyit kell enni, mozogni? Ebben segítenek az életmód orvosi csapat szakemberei (orvos, dietetikus, mozgásterapeuta), akik a kezdéshez szükséges, megfelelő tudással vértezik fel a gyógyulni vágyót, és elérhető célokat állítanak fel számára. Ennek része mindegyik területen a felmérés, tanácsadás és az állapot követése.

Az első két hétben az akaraterő és a szakemberek tudásába vetett bizalom visz előre. Sok kezdeményezés sajnos itt el is hal, pedig két hét után (persze csak ha az ember tényleg betartja az utasításokat) már érezhető a változás, a tényleges eredmény: a helyes életmódtól az ember fizikailag és szellemileg is jobban érzi magát. Frissebb, energikusabb, lassan de folyamatosan elindulnak lefelé a vérnyomás-, vércukorértékek (főleg mozgás után) és a kilók is. Ekkor már az akaraterőt kezdi felváltani a „lelkesedés”.

2. lépéshez: a lelkesedés

Onnantól kezdve, hogy az ember érezhető és szemmel látható fizikai és lelki változáson megy át, a „sikerei áldozatává” válik. Érzi, hogy elindult egy jó irányba és ennek eredményei tovább ösztönzik az életmód változtatás útján. Ekkor már kevésbé az akaraterő hajtja (és nem szükséges rossznak éli meg a változásokat), hanem élvezni kezdi az edzéseket, az új ételeket és azt a pozitív érzést, amik ezek okoznak. Egyfajta vágyódás és kíváncsiság ez, mit lehet még ebből kihozni? Mennyire lehet majd „jól lenni”?

TáplálkozásterápiaNagy segítséget jelentenek ebben a különféle okoseszközök, alkalmazások, amikkel objektíven lehet naplózni a mozgást, de még az elfogyasztott kalóriákat is. Így számszerűen is követhető a fejlődés, és nem mellesleg az adatok megosztása a mozgásterapeutával vagy a dietetikussal nagy segítséget jelent a program pontos személyre szabásában, és így a hatékonyság növelésében.

Az, hogy az életmódbeli változtatások fokozatosak vagy radikálisak, nagyban függ az egyéntől, de minden esetben egyeztetni kell a programot író szakemberekkel. Az esetek többségében nincs jó vagy rossz megoldás ebben, a fontos csak a megfelelő program és annak következetes betartása.

A valódi haladás érzése olyasmit vált ki egy edzetlen személyből, amit még soha vagy régen tapasztalt: őszinte lelkesedést a mozgás iránt. A tény, hogy érti folyamatot, hogy valódi előrelépést lát, hogy fittebb, hogy jobban érzi magát, hogy hétről-hétre egyre többre képes adja meg az igazi, hosszútávú motivációt, a lelkesedést. Ekkor már a korábban kellemetlen, szükséges rossznak tekintett mozgás örömforrássá és kezd az élet részévé válni – azonban elengedhetetlen ehhez az egyén kezdeti akarata és a szakemberek útmutatásai.

Étkezés terén már gyerekként megszokja az ember azokat az ízeket, ételeket, amik körbeveszik. Manapság azonban egyre könnyebb elérni más kultúrák ételeit, ízvilágait, és könnyen be lehet építeni azokat a saját étrendbe is. Ehhez persze kell némi nyitottság, ismerkedés az újjal, ám ez is okozhat jó érzést, alakulhat akár egy új hobbivá.

3. lépés: új megszokások

Ha már nem nyűg az egészséges életmód, elemei könnyen beépülnek a mindennapokba leváltva a korábbi megszokásokat. Persze mindig „van feljebb”, lehet hova javulni, de egy idő után elég egy egészséges mértékletességet tartani a mozgásban vagy a táplálkozásban, és tovább jönnek a sikerek.

Persze egy idő után megjelennek az úgynevezett „platók”: amikor a sok edzés ellenére sem csökken tovább a testsúly vagy más értékek. Ekkor a szervezet megszokta az eddigi életvitelt, valamit változtatni kell, például az edzésmódszeren. Ebben a szakemberek tudnak segíteni, akik ideális esetben végig követték a program résztvevőjének állapotát, programját a teljes időszak alatt, így ha szükséges, tudnak változtatni a korábbi programon.

A tartós életmód váltásban nagy szerepe van a betegnek, hiszen az ő elhivatottsága és munkája kell ahhoz, hogy jobban legyen - ezt nem lehet megspórolni. Azonban ha a megfelelő szakmai csapat áll mögötte egy jól felépített, egyénileg meghatározott programmal, sokkal könnyebb eljutni a 3. lépcsőfokig, azaz a helyes életmód kialakításáig, amikor már a maga beteg is tudja és érti, hogyan kell egészségesen élni.

 

Végülis ez a célja az életmód orvolásnak!