Melyik a leginkább szívbarát étrend?

Melyik a leginkább szívbarát étrend?

Az úgynevezett szívbarát étrend nem csak az szív-érrendszer egészségének megőrzésében segít, de a már kialakult betegségek esetén is döntő szerepű. Drégely Anikó, a Your Power Med Health Center dietetikusa arról beszélt, milyen jelentős szerepe van a személyre szabott étrend kialakításának kardiológiai szempontból is.

A szívbarát életmód elemei

Egyre többen ismerik az összegfüggéseket az életmód és az egészségi állapot, a szív-érrendszer egészsége közt. Röviden összefoglalva ezek a szívbarát életmód elemei:

  • A szívbarát életmód beállításában partner az életmód orvoslás.Rendszeres fizikai aktivitás: heti 150-300 perc közepes intenzitású mozgás már eredményes a szív-érrendszer szempontjából.
  • Ideális testsúly elérése: optimális testsúlynál a testtömeg-index 19-25 közé esik.
  • Egészséges szokások: a dohányzásról való leszokás, az alkoholfogyasztás limitálása, a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás csökkenti a szív-érrendszeri betegségek kockázatát.
  • Pszichés egyensúly: a stressz önálló rizikófaktor a szív-érrendszeri betegségek tekintetében is, ezért fontos a lelki egyensúly kialakítására való törekvés.
  • Kiegyensúlyozott táplálkozás: általánosságban a mediterrán vagy a DASH diéta a leginkább szívbarátnak mondható étrend.

DASH és mediterrán diétával a szív egészségéért

Az Egyesült Államok Nemzeti Szív, Tüdő és Vér Intézete által kifejlesztett DASH diétát több nagy vizsgálatban találták eredményesnek. A DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) diétát tartó hipertóniásoknak már néhány hét alatt csökkent a vérnyomása.
A DASH diéta alapjai:

  • Napi 7-8 adag teljes kiőrlésű gabona a rostok miatt.
  • Napi 4-5 adag zöldség és ugyancsak 4-5 adag gyümölcs a rostok, a kálium és a magnézium miatt.
  • Napi 2-3 adag alacsony zsírtartalmú tejtermék a fehérje és a kalcium miatt.
  • Napi maximum 6 adag (egy adag 3 dkg) sovány hús és hal a fehérje és a magnézium miatt.
  • Heti 5-6 adag dió, magvak, hüvelyesek a kálium, a magnézium és a rost miatt.

A DASH diétához nagyon hasonló a mediterrán (valamint a flexiteriánus) étrend, amely szintén jelentősen csökkenti, vagy teljesen ki is iktatja az étrendből a feldolgozott élelmiszereket, emellett nagy mennyiségű gyümölcs- és zöldségfogyasztásra, valamint a hüvelyesek, a teljes kiőrlésű gabonafélék, diófélék és magvak étrendbe illesztésére ösztönöz. A két étrend közti legfontosabb különbség talán csak annyi, hogy a DASH még erősebben szorgalmazza a só visszaszorítását, amellett, hogy mindkettő a cukrok és zsírok minimalizálására törekszik. (A flexitáriánus étrend elnevezés a vegetáriánus és a flexibilis szavak összekapcsolásából jött létre. Az étrend lényege, hogy nagyon hangsúlyos szerepet kapnak a növényi eredetű alapanyagok, csak úgy, mint egy vegetáriánus étrendben, de az időnkénti vagy kis mennyiségű hús-, hal-, tejtermék-, illetve tojásfogyasztás is rugalmasan beilleszthető a mindennapokba.)

Miért jó személyre szabni?

A dietetikai tanácsadás személyre szabott étrenddel támogatja az egészséget.- Bizonyított tény, hogy az általános étkezési irányelveket, szabályokat jóval nehezebb betartani, mint a személyre szabottan kidolgozott táplálkozási rendszert. Ráadásul a hatékonyság is nagyobb lesz, ha olyan ételeket fogyaszt valaki, amelyek biztosan ízlenek neki, amelyeket el tud készíteni, vagy be tud szerezni, és amelyek alkalmazkodnak az egészségi állapotához, céljaihoz, lehetőségeihez – hangsúlyozza Drégely Anikó, a Your Power Med Health Center dietetikusa. – A dietetikai tanácsadáson éppen ezért nem csak arra kérdezünk rá, hogy adott esetben milyen szív-érrendszeri betegsége van a páciensnek, de olyan részleteket is tekintetbe veszünk, mint hogy milyen a napirendje, tud-e főzni, hány személyről kell gondoskodnia, mi az, amiről nem tud lemondani, szeretne-e fogyni, satöbbi. Hiába szeretnék én valakit rábeszélni a halfogyasztásra, ha ő éppen ki nem állhatja a halak ízét. Ilyenkor keresünk más fehérje, magnézium és esetleg omega-3 zsírsav forrást. A rendkívül alapos felmérést követően tudunk egy olyan ajánlást kidolgozni, amely nem csak szívbarát, de szerethető is, és az életmód részeként segít az egészség fenntartásában, visszaállításában.  

Forrás: Your Power Med Health Center (www.yourpowermed.hu)