Leadni sem könnyű a túlsúlyt, de mi a titka a fenntartásnak?

Leadni sem könnyű a túlsúlyt, de mi a titka a fenntartásnak?

A súlyfelesleggel küzdők sokszor félnek a mozgástól, tartva a gyors kifulladástól, a mozgásszervi fájdalmaktól, és főként a sikertelenségtől. Holott még jelentős túlsúly esetén is fontos a fizikai aktivitás, hiszen ahogyan azt kutatások is bizonyítják, nem csak a fogyásban segít, de az elért eredmények megtartásában is. A témáról Dvorák Márton, a Your Power Med Health Center mozgásterápia szakmai vezetője beszélt.

Az elhízás óriási probléma – de mi segíthet?

A fogyás nem csak étrendre, de mozgásra is kell, hogy épüljön.Az elhízás gyakorlatilag világjárványként terjed szinte az egész világon, ezért egyre több kutatás foglalkozik azzal, mit lehetne tenni ellene. Koreai tudósok például azzal szembesültek, hogy 2006 és 2015 közt 28,7%-ról 32,4%-ra emelkedett az elhízott felnőttek aránya az országban. Ezért – tekintetbe véve a nagy szakmai szervezetek, például az American Heart Association ajánlásait – elkezdték vizsgálni, mi lehetne a legcélravezetőbb módszer a testsúlycsökkentésre.
Kutatásaik során a résztvevő személyeket több csoportra osztották. Egy részük aerob mozgást végzett kalóriacsökkentés nélkül, a másik csoport izomerő fejlesztő edzéseken vett részt szintén kalóriacsökkentés nélkül, a harmadik csoport pedig kombinálta a rendszeres fizikai aktivitást a kalóriacsökkentéssel. Az eredményeik nem voltak igazán meglepőek: az utóbbi csoport fogyott a legtöbbet. A kizárólag aerob mozgást végzők (ezt másképpen kardiomozgásnak is szokás nevezni, és olyan mozgásformákat foglal magában, amelyek megemelik a pulzust és izzadással járnak, mint például a kocogás) 2-3%-ot vesztettek a súlyukból 6-12 hónap alatt. Az izomerőfejlesztés – például a súlyzós edzések – nem jártak jelentős fogyással, bár javították a testösszetételt (vagyis több izom és kevesebb zsír volt mérhető a résztvevőkön), valamint további egészségi mutatók javulásához is hozzájárultak. A legtöbbet a kombinált életmód-terápiát követők adtak le a súlyukból és számos más mutatójuk is javult. A nagy dilemma azonban inkább az volt, ki tudja tovább megtartani az elért eredményeket.

Mozgással fenntartható a vágyott súly

A komoly kitartással és önfegyelemmel leadott kilókkal kapcsolatban az egyik legnagyobb kérdés, hogy meddig fenntartható-e a vágyott testsúly? Sajnos az esetek nagyobb részében ez nem sikerül. Egy korábbi kutatás szerint, amelybe túlsúlyos, a menopauzán átesett nőket vontak be, az figyelhető meg, hogy azok a személyek, akik az étrend mellett a mozgást is beépítették a testsúlycsökkentő életmódjukba, nagyobb arányban voltak képesek megtartani az elért eredményeiket, mint akik csak csökkentett kalóriatartalmú étrenddel fogytak.  Ez különösen az idősebbeknél fontos, akiket már érint az izomerő- és izomtömeg csökkenésének természetes folyamata.
Az eredmények azt is megmutatták, hogyha a mindennapi életbe is sikerül beépíteni a kis intenzitású mozgást – mint például gyaloglás, kerti munka, biciklizés – az legalább olyan jelentőséggel bír a testsúly megtartásában, mint a rendszeres edzésmunka. Fontos, hogy az egészséges életmódot (diéta, rendszeres testmozgás) ne csak addig tervezzük követni, amíg lemegy a kívánt néhány kiló, hanem úgy illesszük be a mindennapokba, hogy az végérvényesen az életünk részévé váljon – így a hatás maradandó lesz.

Nem csak fogyaszt, de gyógyíthat is a mozgás

A személyre szabott életmód program fogyni és gyógyulni is segít.- A megfelelően kiválasztott és felépített fizikai aktivitás, amelyet az egészségi állapothoz, célokhoz, lehetőségekhez szabunk, valóságos „csodaszer”. Nem csak a fogyásban játszik óriási szerepet, de a gyógyulásban, állapotjavulásban is – hangsúlyozza Dvorák Márton, a Your Power Med Health Center mozgásterápia szakmai vezetője. – Elismert kutatások eredményei igazolják, hogy a rendszeres mozgás – és természetesen a mellé csatlakozó étrend és lelki egyensúly, vagyis az életmód orvoslás – számos betegség rizikóját csökkenti, illetve elősegíti a belőlük való gyógyulást. Ilyenek többek közt a szív-érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség, a zsíranyagcsere zavarai és egyes daganatfajták. Ezen kívül a mozgás csökkenti a demencia, az Alzheimer-kór kockázatát, a szorongást és más hangulatzavarokat, a csontok egészségének megőrzésében, és döntő a fogyásban, valamint az elért testsúly megtartásában. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a fizikai aktivitás az egyik legnagyobb szerepű megelőző-gyógyító tevékenység, amelyet komoly testsúlyfelesleg és/vagy meglévő betegségek esetén szakértővel egyeztetve ajánlatos végezni.

Forrás: Your Power Med Health Center (www.yourpowermed.hu)