Idén sikerülhet a jojó nélküli fogyás

Idén sikerülhet a jojó nélküli fogyás

Január sokak számára egyet jelent az új fogyókúrával, villámdiétával és csodamódszerrel, amivel pár hét alatt rengeteget lehet fogyni. Annak ellenére is divatosak ezek a fogyási módszerek, hogy a próbálkozók döntő többsége igen rövid idő alatt visszaszedi, amit komoly megszorítások mellett leadott. Drégely Anikó, a Your Power Med Health Center dietetikusa szerint azonban létezik tartós fogyás, 40 felett és akár alapbetegséggel is.

Fogadjuk el: nem létezik egységes csodadiéta

A tartós fogyás titka a megfelelő életmód program.Egyre többen belátják, hogy a fogyókúra, mint módszer csak ideig-óráig válik be, helyette életmódváltásra van szükség. Hosszú távú eredményt csak az hoz, ha új elvek szerint élünk, ha a rendszeres mozgás és a kiegyensúlyozott táplálkozás része a mindennapoknak.
Ha megismerjük a fogyás mechanizmusát, érthetővé válik, miért nem válnak be a „csodaszerek”. Egy olyan egyensúlyi rendszert kell ugyanis felépíteni, amelyben kevesebb energiát visz be a fogyni vágyó, mint amennyi energiát elhasznál napközben. Mindeközben nem szabad átesni a ló túloldalára: nem tanácsos az energia bevitelét az alapanyagcsere szintje alá vinni, mert akkor már nem fogyás fog történni, hanem raktározásra áll rá a szervezet. Mindehhez pedig általánosságban egy szélsőségektől mentes, mérsékelten csökkentett zsír- és szénhidrát bevitelre van szükség, de az ideális fogyási program ennél jóval részletesebb és természetesen mozgásprogram is tartozik hozzá.

40 felett még tudatosabbnak kell lenni

Egy bizonyos kor után – nőknél különösen nagy választóvíz a menopauza - egyre makacsabbul tartják magukat a plusz kilók, amelyek lassan, fokozatosan kúsznak fel. Könnyű elsiklani évi 1-1,5 kiló hízás felett, holott az 10 év alatt 10-15 kiló pluszt eredményez. Az ok egyszerű: idő múlásával az alapanyagcsere – vagyis az olyan alapvető életfunkciók, mint a szívműködés, a légzés, az idegi működés - biztosításához szükséges energiamennyiség folyamatosan csökken. Tehát változatlan étkezési szokások mellett sajnos egyre inkább halmozódni fognak a zsírpárnák.
Fölösleges azonban a kétségbeesés: negyven, ötven, hatvan felett is lehetséges a karcsúság, a fittség, sőt, nem csak megőrizni, de visszaszerezni is lehetséges a korábbi csinos alakot. A megoldást azonban tudatosan kell keresni, nem érdemes bedőlni a csábító ígéreteknek, és tápanyag- és vitaminhiányt előidéző drasztikus fogyókúrába kezdeni, hiszen az hosszútávon csak a jojó-effektust készíti elő. (Ez a kifejezés a gyors fogyás utáni visszahízásra utal, amikor a kiéheztetett szervezet túlkompenzálása miatt még több kiló is felkúszik, mint amennyi a szigorú megvonások mellett lement.)

Éhezni tilos, viszont alapbetegségekkel is lehet fogyni

Alapbetegség esetén és 40 év felett fontos a személyre szabott fogyásprogram.- Az általános testsúlycsökkentő ajánlások sosem veszik figyelembe az adott személy állapotát, alapbetegségeit, lehetőségeit, ízlését. Sok diéta egy-egy tápanyagcsoport extrém mértékű lecsökkentésén alapul, így többségük vagy szénhidrátban, vagy zsiradékban nagyon szegény. Össze sem hasonlíthatók egy személyre szabott táplálkozásterápiás programmal, ami az egyéni célokra és adottságokra épül, változatos, nem jár koplalással és még mentális támogatást is biztosít – hangsúlyozza Drégely Anikó, a Your Power Med Health Center dietetikusa. – Egy precízen felépített programmal az idősebbeknek és a krónikus betegséggel élőknek is van esélyük a testsúlyrendezésre, akiknek fokozottan ügyelniük kell a fogyásuk egészséges kivitelezésére. Különösen ajánlatos a szakértő vezetés a cukorbetegeknek, akik végképp nem kezdhetnek kampányszerű, gyors sikert ígérő fogyókúrákba. Nekik folytonos odafigyeléssel és szigorú étrenddel arra kell törekedniük, hogy kivédjék vércukorszintjük nagy ingadozásait, ezért nem csökkenthetik drasztikusan szénhidrát-bevitelüket. Persze ez senkinek nem tesz jót, de számukra veszélyes is volna.
A dietetikustól tudható, hogy ugyanilyen különleges figyelmet érdemelnek a szív- és érrendszeri-, a hormonális- vagy éppen a mozgásszervi panaszokkal küzdők, akiknél szintén nem mindegy, mit és milyen intenzitással mozognak, hogyan táplálkoznak. A tartós eredményekhez nekik hatalmas segítség egy személyre szabott életmódprogram, amely nyilván az egészségeseknek is megbízható támpont lehet. Hosszútávon pedig nem is kérdéses, hogy anyagilag, egészségileg és esztétikailag is jóval nagyobb a haszon, mint a csodamódszerekkel való kísérletezésnél. 

Forrás: Your Power Med Health Center (www.yourpowermed.hu)