50 felett jár? Megfelelő életmóddal elérhető a sikeres öregedés

50 felett jár? Megfelelő életmóddal elérhető a sikeres öregedés

Az idő múlásának látható nyomait ma már számtalan módszerrel kendőzhetjük, de jó tudni, hogy a szervezetünkben lejátszódó változások ellen is tehetünk. Dvorák Márton, a Your Power Med Health Center mozgásterápia szakmai vezetője arról beszélt, mit nevezhetünk sikeres öregedésnek és mit tehetünk ezért.

Mit jelent a sikeres öregedés és hogyan valósítható meg?

Az egészséges, önálló időskor titka a megfelelő életmód.Norvég kutatók egy több, mint 22 éves vizsgálatban keresték a sikeres öregedés titkát, és megállapították, hogy az jelentős részben az életmódban keresendő. Közel 4500 középkorú személy élettörténetét követték, akik a vizsgálat kezdetekor nem szenvedtek komoly betegségekben. Azt is meghatározták, mi nevezhető sikeres öregedésnek:

  • ha valaki nem szenved a 9 leggyakoribb komoly betegségben és depresszióban,
  • ha nem következik be nála erős fizikai vagy szellemi romlás,
  • ha aktívan részt vesz a mindennapi életben, tevékenységekben.

Egyenként és együttesen is vizsgálták 5 életmódfaktor szerepét a folyamatokban: a dohányzást, a fizikai aktivitást, az alkoholfogyasztást, az elhízást és a szociális támogatás jelenlétét. Mint kiderült, minden egyes faktor szerepet játszik a sikeres öregedésben, legjelentősebb hatása annak volt, ha valaki nem dohányzott és erős szociális hálóval bírt. Ezen kívül az is bebizonyosodott, hogy minél több életmódbeli elem volt pozitívan jelen valakinek az életében – tehát nem dohányzott, rendszeresen mozgott, csak alkalmanként fogyasztott alkoholt, nem volt túlsúlyos/elhízott és erős volt a szociális hálója -, annál sikeresebb, tehát egészségesebb, kiegyensúlyozottabb öregedésre számíthatott. 

Hogyan tart fiatalosan a rendszeres mozgás?

Az egyik leglátványosabb változást a rendszeres mozgás bevezetésével lehet elérni, hiszen nem csak az egészségi mutatók javulnak néhány hónap alatt, de a közérzet, sőt a megjelenés is pozitívan változik – hangsúlyozza Dvorák Márton.

Hogyan hat ránk a mozgás?

  • Rugalmasabbá teszi az ereket

Az életmód orvoslás az egészség megőrzésében és visszaállításában is segít.Az életkorral az artériák fala megvastagszik, rugalmatlanná válik, ami miatt megnő a perifériás ellenállás, ez pedig vérnyomás-emelkedéssel jár együtt. Vagyis éveink számával nő a magasvérnyomás betegség és az ennek talaján kialakuló infarktus, stroke esélye is. A testedzés azonban növeli az erek rugalmasságáért felelős enzim mennyiségét és aktivitását, és segít a vérnyomás normalizálásában.

  • Növeli a „jó koleszterin” és csökkenti a „rossz koleszterin” szintjét

40-50 év felett általában nő a triglicerid és az LDL ("káros") koleszterinszint, de nem változik a HDL ("jó)" koleszterin mennyisége. Rendszeres mozgás hatására azonban épp ellenkező változások következnek be a koleszterinszintek tekintetében, vagyis a triglicerid és LDL szintje csökken, az HDL-é nő.

  • Javítja a szív teljesítményét

A szív nagysága nő, teljesítménye pedig romlik az életkorral, ami sokszor akár észlelhető tünetekkel is járhat, mint kifulladás, „rendetlenkedő” szívverés, szédülés, gyengeségérzet. Közismert, hogy testedzés hatására javul a szív funkciója is.

  • Hatékonyabbá teszi az oxigénfelvételt

Ahogy idősödünk, csökken a tüdőnk gázcseréjének felülete, így romlik az oxigénfelvétel hatékonysága is. Ugyanakkor az edzés hatására a légzőizmok ereje, a mellhártya rugalmassága megmarad, így az előbbi folyamat nagymértékben lassul.

Mérlegeljünk okosan!

- Ha mérlegre tesszük a közép- és időskori betegségekkel járó költségeket, az életminőség romlást és azt a terhet, amelyet ezzel a családunkra helyezünk, könnyen belátható, hogy sokkal „jobban járunk”, ha a megelőzésre és a betegségeink korai kezelésére szánunk időt, energiát – hangsúlyozza Dvorák Márton, a Your Power Med Health Center mozgásterápia szakmai vezetője. - Az életmód orvoslás egy olyan komplex rendszer, amely egy teljeskörű felméréssel, életmód orvosi egészségterv összeállításával, gyógyító mozgási és táplálkozási tanácsadással és igény szerint személyi edzéssel vagy akár gyógytornával rendkívül pozitív változásokat hozhat azok életében is, akik valamilyen alapbetegséggel élnek. Minél előbb felismerjük, mi éri meg jobban nekünk, annál nagyobb egészségnyereségre tehetünk szert.

Forrás: Your Power Med Health Center (www.yourpowermed.hu)